Bocancii potriviți pentru tura potrivită

Bine ai venit la ora de educație montană! 🤓

➡️ Cum recunoaștem perechea de bocanci ideală pentru drumeții, cum o diferențiem de alte tipuri de încălțăminte și la ce trebuie să fim atenți? 🧐

În primul rând trebuie să știm câte tipuri de încălțăminte există! Să știm de unde alegem! Pentru acest lucru, le vom împărții în 3 mari categorii: 🤔

1️⃣ În prima categorie vom vorbi despre tipul activității pe care dorim să-l facem la munte: alergare montană, drumeție, alpinism și via ferrata, escaladă. Ce vrem să subliniem prin acest lucru? În primul rând, când ne uităm la o pereche de bocanci, intrăm pe site-ul producătorului, căutăm produsul și ne uităm pentru ce tip de activitate a fost construit bocancul. Foarte important, să intrăm pe site-ul producătorului, nu pe cel al magazinului (se mai întâmplă să greșească)! Pentru drumeție, nu ne luăm încălțăminte destinată alergării montane sau alpinism! Vă dăm și câteva exempe de ce nu! Papucii de alergat sunt făcuți pentru un ritm diferit de mers, iar dacă vrei să mergi la un ritm mai încet și să faci pauze lungi pentru a te bucura de peisaj, îți vor îngheța picioarele. Nu sunt proiectați pentru a avea greutate mai mare în spate și îți vor solicita glezna etc. Nu mai vorbim despre cei de alpinism… sper că ați înțeles ideea. 😮

2️⃣ Vom încerca să păstrăm firul roșu, adică să vorbim despre bocancii pentru drumeții. Drumețiile se împart în 2 mari categorii: Drumeții ușoare (în engleză, HIKING), pe cărări bine definite, bine bătute, fără zone accidentate, fără greutate mare în spate – cum ar fi dealurile, drumuri forestiere, pădurea de la poalele munților până în zona de pășune montană (inclusive pășunea) . Iar a doua categorie, drumeții montane (în engleză, TREKKING), pe teren accidentat, cu înclinații mari, greutate mare în spate, zone stâncoase și alpine. etc. Mare atenție! În România folosim același cuvânt pentru ambele categorii, în concluzie ,,bocanci pentru drumeție’’. Deci al doilea lucru la care trebuie să fim atenți pe site-ul producătorului este pentru ce tip de teren a fost construit bocancul. 🤠

3️⃣ În a treia categorie vorbim despre anotimpuri. La fel cum mașinile au două seturi de cauciucuri, de vară și de iarană, așa există și la bocanci, bocanci pentru trasee fără zăpadă și cu zăpadă.
Hai să simplificăm puțin lucrurile. Talpa bocancului are diferite grade de rigiditate: flexibilă, semi-rigidă și rigidă. Talpa flexibilă în drumeții este folosită în drumeții ușoare de vară (hiking) . Talpa semi-rigidă este folosită în drumețiile montane cu zone accidentate, greutate mare în spate (trekking). Talpa rigidă este folosită în drumețiile montane pe timpul iernii pentru a tasa mai ușor zăpada și a putea atașa colțari pe ei. 😴

➡️ Acum hai să vedem ce modele de bocanci pentru drumeție există și îi vom împărții după termenii cei mai des folosiți în România: (mare grijă, în străinătate se folosesc alți termeni mult mai complecși) 😊
  • Semi – ghete, le recomandăm doar la persoanele cu experiență montană. 💪
  • Ghete – doar pentru hiking, vă explicăm de ce mai jos.
  • Bocanci 3 sezoane – pentru hiking sau trekking, pe trasee fără zăpadă.
  • Bocanci semi-tehnici – pentru trekking, folosiți în turele mixte, adică, puțin pe uscat și apoi puțin prin zăpadă. Nu rezistă mult la zăpadă umedă.
  • Bocancii tehnici – pentru trekking sau hiking, exclusiv de mers doar prin zăpadă, rezistă la zăpadă umedă.

🥰 În turele noastre noi recomandăm bocancii 3 sezoane! 🤩

➡️ Hai să vedem de ce

– Nu-s scumpi, dar nici ieftini ca o pereche de ghete, dar față de ghete, poți circula și pe trasee ușoare și pe cele accidentate. Poți mege cu rucsac greu în spate în teren accidentat, fără să-ți sucești glezna, pe când cu ghete, există acest risc. In plus, bocancii au aderență mai bună față de ghete, iar iarna poți face trasee de ,,hiking’’ fără probleme.

Multă lume confundă bocancii 3 sezoane cu ghetele sau bocancii semi-tehnici. Din această cauză oboseala crește pe un traseu și confortul scade.

Pe scurt, diferențele între ghete și bocanci sunt:

  • Rigiditatea tălpii: la bocanci este semi-rigidă iar la ghete de multe ori este flexibilă.
  • Protecția pentru gleznă este mai înaltă și mai puternică la bocanci, cu mai multe posibilități pentru fixarea gleznei – față de ghete care în general au un singur reglaj. (nr. cârligelor )
  • Bocancii au protecție pentru degete, călcâi și lateralul piciorului (o recunoaștem după banda de cauciuc care merge 360 grade în jurul bocancului). Și ghetele au protecție la degete și călcâi, dar este mult mai slabă. Este prevăzută pentru momentele în care te împedici de o piatră, să nu-ți rupi degetele și nicidecum în cazul în care îți cade o lespede pe picior (cum este prevăzută la bocanci).
  • La bocanci, crampoanele sunt mult mai agresive și mai mari pentru a avea o aderență mai bună.

Ok. Acum săvedem diferențele dintre bocancii 3 sezoane și cei semi-tehnici:

– Rigiditatea tălpii la cei semi-tehnici este mult mai mare și la mers îndelungat provoacă încălzirea piciorului, beșici, iritații și aderență mai mică pe lespezi. Diferența vizibilă este în spatele bocancului, în zona călcăiului – dacă avem o zonă în care pot agăța colțarii, în acel caz sigur sunt semi-tehnici.

➡️ Caracteristici importante care nu au fost menționate mai sus:

  • Învelișul bocancului la 3 sezoane îl recomandăm să fie sintetic sau din piele întoarsă, nu avem nevoie de izolație termică mare. Dacă e din piele, riscăm să supraîncălzim piciorul pe urcare și să ne irite.
  • Impermeabilitate bocancului este dată de o mebrană care se află în interiorul învelișului, care permite ca bocancul să fie respirabil și impermeabil în același timp. Recomadăm Gore-texul. (Mai citiți pe internet despre acestă mebrană)
  • Între talpă și călcâi să fie spumă pentru a amortiza șocurile la călcare.
  • Interirorul bocancului este de obicei din lână pentru a evacua cât mai bine transpirația și a nu prinde miros.
  • La talpă mai trebuie să adăugăm ce tip de cauciuc trebuie să fie. Noi recomandăm VIBRAMUL, care la ora actală oferă cea mai bună rezistență la frecare. Adică se roade foarte greu. Dacă talpa se erodează rapid, rigiditatea și aderența scade.

La ce mai trebuie să fim foarte atenți 

– Bocancul trebuie să fie cu jumătate de număr mai mare, cu tot cu șosetă, unii producători îl fac deja mai mare, unii nu, din această cauză trebuie probat înainte de cumpărare.
– Mare grijă și la calapod, să nu vă luați un bocanc cu un calapod mai îngust de cât cel al piciorului dumneavoastră. Vă va strânge foarte tare și va provoca răni.

➡️ Mărci foarte bune de bocanci, pe care le recomandăm: LaSportiva, Salewa, Scarpa, NorthFace, Mammut, Garmont. 🥰😍🤩

Desigur mai sunt și alte mărci bune, și cu siguranță veți găsi ceva ce vi se potrivește dacă veți lua în considerare detaliile de mai sus.

🤗 De asemenea, dacă sunteți pe cale să vă cumpărați o pereche de bocanci și informațiile de mai sus sunt puțin neclare, putem să vă ajutăm direct cu consultanță, cu condiția să ne trimiteți un link cu modelele pe care doriți să le achiziționați. 🤗